” Alhamdulillah, dapat dah jawapan. Thanks Sinar kongsi ilmu.. ” – Netizen

Imam Muda Asyraf Jelaskan Huk0m Menjual Dan Bermain Merc0n. Dengar Penjelasan Daripada Imam Muda Asyraf Ni, Sebab Ramai Yang Tak Tahu !!

Tibanya musim perayaan di negara kita, pasti kita dapat melihat ramai yang bermain merc0n dan menjual merc0n untuk meraikan perayaan tersebut. Lebih-lebih lagi paling ketara dilihat adalah ketika menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Namun tahukah kita, bagi yang beragama islam hukum bermain merc0n dan menjualnya?. Mungkin kalau yang mendengar mahupun membaca berkenaan hal ini pasti merasakan perkara tersebut adalah ‘biasa’ sahaja.

Terbaru, meninjau di akaun Instagram stesen radio SINAR, telah berkongsi satu video yang memaparkan penyampai radio, Angah telah bertanyakan mengenai huk0m bermain merc0n dan menjualnya kepada Imam Muda Asyraf.

Jika mendengar secara teliti penerangan yang diberikan oleh Iman Muda Asyraf ini pasti buat ramai yang tak sangka. Hingga kini video tersebut telah ditonton lebih 2 ribu tontonan sejak ia dimuatnaik ke akaun Instagram.

Jom tonton video di bawah ini :

Di ruangan komen, warganet turut mengucapkan terima kasih atas penerangan yang jelas oleh Imam Muda Asyraf. Antara komen-komen menarik adalah :

” Sebelum puasa dah start main sampai lah habis lepas raya. Pastu bila org m4rah sebab b1sing terkej0t2 anak kecik di suruh kita dok hutan. Alhamdulillah dpt dah jawapan thanks sinar kongsi ilmu.. “

” Terima kasih atas perkongsian ilmu Imam, semoga Allah permudahkan semua. Sangat jelas apa yang disampaikan Imam.. “

Betul apa yang dikatakan oleh Imam Muda Asyraf. Sebenarnya banyak kemud4ratan bermain merc0n seperti bah4ya pada diri, berlaku banyak pembaziran, mengg4nggu jiran tetangga serta pencem4ran bunyi.

Malah, P0lis Diraja Malaysia (PDRM) sering mengeluarkan peringatan yang menegaskan mengenai lar4ngan bermain, menjual serta membeli merc0n kepada orang ramai. Selain itu, jika disab1tkan kesal4han boleh dipenj4ra dan atau dend4 atau kedua-duanya sekali.

Silakan SHARE..

Sumber : IG Sinar_my, Imam Muda Asyraf

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk copyright akan dikenakan..