Gara-Gara Beberapa Pekerja Wanita Di Restoran Ini Ber’SELFIE’, Semua Cawangan Terp4ksa Ditutup

Tak Sangka Ini Sebabnya !!

Orang Jepun memang mengambil berat terhadap kebersihan dan keselámatan makanan. Jika mereka merasakan sebuah restoran atau kedai makan tidak mencapai taraf kebersihan yang baik, mereka akan terus melakukan pemb0ikotan.

Begitulah yang terjadi kepada sebuah restoran ini akibat dari perbuatan pekerjanya yang berselfie secara melamp4u di dalam restoran tersebut sewatu bekerja.

Beberapa pekerja wanita sebuah restoran franchise terkenal di Jepun ini mengambil beberapa foto dengan pose yang melamp4u semasa berada di dalam restoran tersebut.

Ada yang sedang bermain-main di dapur, ada yang masuk ke dalam peti sejuk, ada yang duduk di dalam sinki sambil memegang pis4u, dan yang lebih teruk ada yang meletakkan pizza mentah di muka mereka.

Selepas mengambil gambar-gambar itu, mereka memuatnaik pula ke Twitter. Ianya terus menjadi perbualan para netizen di sana kerana langsung mengganggap tindakan mereka yang keterl4luan. Ramai yang menelefon pihak pengurusan syarikat pizza tersebut mengadu mengenai perkara tersebut..

Akibat ramai orang yang membuat lap0ran, pihak syarikat segera mengeluarkan permintaan maaf secara rasmi dan mengambil keputusan menutup cawangan tersebut.

Bagaimanapun orang ramai di Jepun tidak puas hati dengan hanya sebuah permintaan maaf. Mereka terus memb0ikot seluruh cawangan pizza tersebut.

Dan pada akhirnya, tiga tahun setelah kejadian itu, pihak pengurusan mengumumkan syarikat tersebut muflís dengan jumlah hutang sebanyak 240 juta Yen (hampir 9 juta ringgit).

Gara-gara beberapa pekerjanya yang membuat ‘pasal’ mengakibatkan seluruh pekerja syarikat terkena tempiasnya..

Begitulah bagaimana masyarakat jepun begitu mengambil berat mengenai kebersihan. Mereka nampak begitu lembut dan bersopan tetapi mereka tegas dengan segala perkara berkaitan dengan kebersihan.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Sumber : Looker / Diterjemah dan disediakan oleh Berita Kopak