” Ustaz, bagaimana saya ingin manfaatkan hidup saya sebelum saya meningg4l dunia.. “

Video Tazkirah Daripada Seorang Ustaz Selepas Pengebum1an Menceritakan Arw4h Faziani Pernah Bertanyakan Soalan Kepadanya Beberapa Hari Sebelum Beliau Pergi Menemui Ilahi.. Allahu… Sebaknya !!!

Sememangnya kem4tian merupakan satu saat yang h1ba dan menyed1hkan bagi sesiapa sahaja. Pemerg1an orang yang amat dikasihi dan disayangi boleh membuatkan seseorang berasa sangat terkes4n, apatah lagi jika pemerg1an itu terjadi secara mengej0t dalam keadaan yang tidak dis4ngka-s4ngka.

Apabila sampai waktunya, kita akan perg1 ke alam abadi menemui Ilahi. Cara kem4tian dan bila itu menjadi rahs1a Ilahi. S4kit dan tua bukan syarat untuk m4ti, ada meningg4l dunia tanpa sebarang s4kit, umurnya h4bis ketika tidur, ada meningg4l secara mengej0t kerana kem4langan.

Kemuliaan semasa hayat bukan sahaja hubungan kita dengan Tuhan, tetapi juga hubungan sesama insan. Sentiasa berkasih sayang dan menghargai antara satu sama lain terutama kepada orang yang banyak berjasa kepada kita, orang yang rapat dan penting dalam hidup iaitu ahli keluarga kita.

Pemerg1an pengasas Dnars Skincare, Faziani Binti Rohban Ahmad menemui Ar Rahman pada 18 Me1 yang lalu, sangat memberi kes4n bukan sahaja kepada keluarganya malah seluruh rakyat Malaysia turut menyatakan kesed1han mereka.

Selepas pemerg1an arw4h ke alam abadi, pelbagai cerita-cerita indah tentang kemuliaannya terb0ngkar. Satu persatu tersingk4p kebaikan yang telah dilakukan sepanjang hidupnya. Perginya di bulan yang penuh berkat dan hikmah ini sangat dicembur0i ramai.

Terbaru, sebuah video telah dimuat naik oleh Ratna Imani di laman Facebook miliknya. Video tersebut adalah mengenai tazkirah oleh seorang Ustaz selepas pengebum1an dan bacaan talqin kepada arw4h Faziani Binti Rohban Ahmad.

Pengisian tazkirah yang p4dat, penuh em0si, inspirasi dan pengajaran sememangnya akan menit1s air mata bagi sesiapa yang mendengarnya. Kelihatan suasana begitu hen1ng dan s4yu apabila mendengar tazkirah daripada ustaz itu. Satu persatu kebaikan dan amal jariah yang diceritakan oleh ustaz tersebut mengenai arw4h Faziani.

Sedikit sedutan daripada video tersebut : 

Ustaz : Assalamualaikum, Alhamdulillah malam ini kita saksikan bahawa Puan Faziani Binti Rohban telah kemb4li menemui Allah SWT. Setiap manusia kan meningg4l dunia.

Tiga perkara yang kita tingg4lkan di dunia ini yang pahalanya sentiasa mengal1r iaitu yang pertama Ilmu yang bermanfaat, yang kedua anak yang soleh dan yang ketiga amal jariah.

Ustaz : Beberapa hari sebelum arw4h meninggal dunia, arw4h pernah bertanyakan kepada saya

” Ustaz, bagaimana saya ingin memanfaatkan hidup saya untuk berbakti kepada Allah sebelum saya meningg4l dunia “

 Dan saya mengatakan , kamu gunakanlah masamu untuk taat kepada Allah, kamu mangfaatkanlah hartamu untyk mencari keredhaan Allah SWT.

Ustaz : Hari ini satu pengajaran, seorang wanita yang dermawannya tidak dapat ditanding dengan wanita-wanita lain seperti isteri Rasulullah Siti Khadijah… dialah Puan Faziani.

Terlalu banyak sumbangannya kepada Madrasah-madrasah termasuklah madrasah saya ..

Marilah kita memberi sedikit masa dan waktu mendengar tazkirah daripada ustaz ini. InshaAllah sangat memberi manfaat.

Allahuakbar… Allahyarhamah Faziani seolah-olah mengetahui dia akan pergi meninggalkan dunia ini. Terketar jiwa dan terjentik hati setelah mendengar tazkirah daripada ustaz ini. Semoga kita juga diberikan kerahmatan oleh Allah SWT. Banyak sungguh pengajaran dan iktibar yang diperolehi.

Kami di Berita Kopak mendoakan semoga Roh  arw4h Faizani Binti Rohban Ahmad ditempatkan di kalangan yang beriman dan beramal soleh. Amin.

Kita perlulah sentiasa bersedia dengan memperbanyakkan amalan soleh di dunia ini supaya dengan amalan tersebut akan membawa kita ke dalam syurga Allah SWT. Semoga Allah SWT mengurniakan kita pengakhiran hidup yang baik. Amin.

Terima kasih kepada pembaca Berita Kopak.

Silakan SHARE.

Sumber : FB Ratna Imani  by Berita Kopak

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..