” Allahuakbar.. Bayangkan jika beliau adalah ibu kita, TERG4MAKKAH kita ..”

Video Perkongsian Jasmin Hamid Tentang Perjuangan Seorang Ibu Menjual Cutton Bud Di Tengah Hujan Yang Leb4t, Sangat Meruntun Jiwa..

Jasmiah Abdul Hamid atau lebih dikenali sebagai Jasmin Hamid merupakan pelakon wanita Malaysia yang mencipta nama pada era 1990an dan kini bergelar antara pelakon hebat yang masih aktif berlakon dalam banyak drama-drama komedi di negara ini.

Selain popular dengan watak-watak komedi, beliau juga diakui hebat membawa watak-watak dramatik hingga beberapa kali dicalonkan untuk anugerah Aktres TV Terbaik. Kemuncak kerjaya Jasmin adalah pada tahun 1997 apabila beliau memenangi Pelakon Wanita Terbaik Anugerah Skrin 1997.

Jasmin berkata kehidupannya masih sama seperti dulu dan bahagia dengan dua orang putera dan seorang puteri hatinya. Mereka adalah Rohana, 29, Lukhman Hakim, 22, dan Ian Haziq, 16.

Rohana dan Lukhman adalah anak angkat yang dibesarkan sejak Jasmin berusia 20 tahun. Manakala Ian Haziq merupakan anak kandung beliau bersama Ian Rashid.

Ibu tiada galang gantinya. Peng0rbanan ibu tiada siapa yang mampu membalasnya. Sempena hari ibu yang jat0hnya pada 11 Mei setiap tahun memberi seribu makna bagi insan yang bergelar ibu. Kasih sayang seorang ibu bagai menatang minyak yang penuh.

Terbaru, Jasmin Hamid telah memuat naik sebuah video di laman Instagram miliknya. Video tersebut menyaksikan betapa pengorbanan seorang ibu mahal harganya dan tidak ternilai.

Dalam video tersebut memaparkan seorang ibu tua sedang berjualan di jalanraya ditambah lagi hujan yang begitu lebat, tidak menghalang untuk si ibu ini meneruskan jualannya. Si ibu ini tetap berusaha dan tidak meminta-minta untuk sesuap nasi.

Menurut Jasmin lagi, sekiranya kita bertemu dengan insan-insan yang memerlukan seperti ini, belilah walaupun kita tidak memerlukan barangan tersebut. Mungkin dengan pembelian kita dapat meneruskan kehidupan insan-insan sebegini.

Ini sedutan daripada video yang sangat meruntun jiwa tersebut:

Sedihnya melihat ibu tua ini.

Ibu tua ini menjual cutton bud di jalan raya.

Ibu tua ini hanya memakai topi dan baju hujan untuk mencari sesuap nasi. 

Allahu..sedihnya, air mata tak tertahan lagi.

Kalau anda masih ada lagi ibu dan ayah, jagalah mereka sebaik mungkin. Perginya seorang ibu, put0slah doa yang tiada hijabnya. Selagi ada ibu, hargailah mereka.

Mari kita sama-sama membuka mata dan  hati dengan menonton video di bawah ini :

” Allahuakhbar.. Bayangkan jika beliau adalah ibu atau nenek kita yang tidak di pedul1kan oleh anak cucu… Tergamakkah kita???? “

” Perju4ngan seorang ibu.. Ibu tua ini tetap berjualan walau hujan menerpa. Tetap berusaha dan tidak meminta-minta. “

” Jika kalian bertemu dengan orang-orang yang memerlukan seperti ini, Belilah walau kalian tak memerlukan barangnya. “

Rata-rata peminat dan pengikut Jasmin Hamid merasa sedih dan tturut mendoakan mak cik itu setelah menonton video tersebut. Ini antara komen-komen mereka :

” Sedihnye ya Allah.. bagus kak kite seorg berhati mulia post pic cm tu.. kak seorg yg mulia hati dan kelakar . sy xjemu tgk kak jasmin yg sentiase cantik d hati sy. “

 ” Allah kes1an nye dia. Prmudahkan la urusan ny ya Allah. “

” Itu la yg saya sll cuba lakukan. Saya x la kaya tp saya rasa kita ptt berkongsi rezeki. Kdng berjumpa org2 seperti ini Allah uji sej4uh mana keperihatinan kita. “

” Allahu.. sed1hnya.. tgh2 hujan lak tu. “

” Allah.. sed1hnya… memang betul akak yng post dhlah belakon bagus,cantik pulak post benda yng membuka mata manusia. “

” H1banya hati bg yg melihatnya. “

” Allahhu…. x s4nggup tgk klau ahli keluarga kita jd camni… Wahai anak2 jgnla biarkan org tua kita jadi spt tu… sepatutnye dlm usia begini kita jaga mereka di rumah aje… iye la nasib masing2 Allah dh tentukan. “

” Kalau sy jumpa, dn andai tiada waris nya… sy s4nggup jaga mkcik ni.. bt peneman sy, yg dh t1ada ibu. “

” Allahuakbar smga Allah melindungi beliau memanjang umur mberi kshatan y baik utk nya.. Amin.”

Terima kasih Jasmin Hamid di atas perkongsian video ini. Sekurang-kurangnya video ini dapat memberi kesedaran masyarakat mengenai kasih sayang ibu dan ayah. Dan didoakan semoga ibu tua ini dipermudahkan setiap urusannya.

Kami di Berita Kopak ingin mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa buat Jasmin Hamid, semoga memperolehi keberkatan di bulan yang mulia ini. Amin.

Terima kasih kepada pembaca Berita Kopak.

Silakan SHARE.

Sumber : IG Jasmin Hamid by Berita Kopak.

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..