PENT1NG!! Untuk Kesel4matan Anda, T0long Jangan Lakukan 7 Perkara Ini Di Lapangan Terbang

Sejak kebelakangan ini boleh dikatakan ramai yang melakukan perjalanan untuk berjalan di negara orang. Dan sudah pasti untuk pergi ke negara yang jauh memerlukan kapalterbang sebagai pengangkutan.

Tetapi harus diingat, di lapangan terbang selalu kita baca terjadi pelbagai isu yang boleh menimbulkan masalah yang tidak di sangka-sangka. Jadi seorang lelaki yang bernama Mazlan Zonan telah memberikan tips apa yang harus dilakukan di lapangan terbang.

Mari kita baca perkongsiannya Di bawah ini

Isu satu agensi pelancongan yang di tud0h cuba selud0p duit melalui pelanggan dia beberapa hari lepas patut di jadikan pengajaran buat mereka yang selalu singgah di airport. Isu ini berat, bukan isu kecil. Nasib baik duit kalau dad4h?

Ada beberapa isu di airport yang pernah berlaku untuk kita jadikan pengajaran di masa depan. Nampak rem3h tapi bila kena batang hidung dan nampak tali gant0ng nak senyum pun tak lalu bang.

1. Jangan terima kiriman dari orang lain yang tak pasti hujung pangkalnya.

Apa lagi yang sudah siap di bungk0s. Kalau barang-barang yang baru di beli sebaiknya anda bungk0s sendiri supaya tidak ada benda-benda terl4rang di bawa bersama melintasi b0rder contr0l.

2. Jangan c0mbine bag dengan travel buddies yang baru kenal kat group-group travel.

Biar lah check in asing-asing dan bayar lebih. Kita tak tau apa yang ada dalam bag kawan tu. Kecuali travel buddies anda jenis boleh share sp3nder dengan anda ok lah.

3. Jangan pernah biarkan backpack anda tidak berbal0t/ tanpa raincover.

Boleh membuatkan anda kehil4ngan ny4wa. Kerana ada sind1ket yang akan menyel1tkan barang-barang terlarang di beg anda. Kalau anda lepas beg anda akan di cur1. Kalau anda tak lepas anda mungkin akan ke dalam dan mungkin akan jadi bandu4n akhir.

4. Jangan berbaik hati tawarkan ruang beg anda untuk orang di depan atau di sebelah anda yang mana beg terlebih had berat.

Kalau nak tolong sangat, beri duit adalah lebih baik demi keselamatan anda daripada beri ruang beg anda. Walau terlebih setengah k1lo saja pun jangan lah bagi mereka check1ng beg di bawah nama anda. Kalau setengah kilo tu semua g4nja tak pasal-pasal masuk bawah akta 39B = m4ti.

5. Jangan pernah pegang barang orang lain semasa di airport.

Kalau ada orang mintak tolong suruh je dia letak di pond0k polis, kaunter informasi atau mana-mana tempat yang selamat untuk bag dia. Yang penting bukan di tangan anda. Walau yang mintak tolong tu M4ria Oz4wa sekali pun tolong lah jangan pegang kan.

6. Kalau anda berada di surau dan kasut anda hil4ng, jangan pakai kasut yang di tinggalkan di surau tersebut.

Mungkin kasut itu dah di sel1tkan dad4h dan cuba menjadikan anda keldai untuk melepasi b0rder contr0l. Kalau anda lepas akan ada orang yang pulangkan kasut anda dengan alasan tertukar semasa di surau.

7. Jangan pernah tingg4lkan beg anda tanpa pengawasan

Bawa saja ke mana anda pergi walau ke tandas sekali pun, takut di masukkan benda-benda terlar4ng oleh sindiket-sindiket tertentu. Ada kisah benar tentang seorang pemuda yang mana beliau sekarang sudah arw4h di tali gant0ng.

Semasa di airport berhampiran tandas seorang lelaki terges4-ges4 hendak masuk ke tandas (macam orang c1rit) dan meminta dia pegang briefcase dan terus berlari masuk ke tandas. Kurang dari 5 minit pemuda itu telah di kep0ng dan ternyata di dalam briefcase itu adalah dad4h. Lelaki yang lari ke tandas tu dah hilang entah ke mana.

Kisah ini di ceritakan oleh sepupu pemuda itu. Kalau cerita ini t1pu ambil je pengajaranya bukan pers0alkan kerja polis. Apa-apa hal, happy traveling guys. Stay safe. Jangan baik sangat. Biar self1sh bertempat.

Terima Kasih Kerana Membaca.

Silakan Share Dan Semoga Bermanfaat

Sumber : FB Mazlan Zonan