” Mami kenapa tinggal adik Mi, adik nak duduk dengan Mami, adik rindu Mami.. “

Allahuakbar.. Luahan Hati Qaseh, Anak Bongsu Kepada Arw4h Faziani Rohban Mengundang Sebak.. Sabarlah Qaseh, Arw4h Mami Qaseh InshaAllah Sedang Bahagia Di ‘Sana’ !!!

Pemerg1an pengasas Dnars, Puan Faziani Binti Rohban Ahmad, pada sabtu lalu merupakan satu keh1langan yang sangat besar kepada keluarganya. Kesed1han dan kerinduan sudah pasti menjadi teman setia ketika ini.

Setiap yang berlaku semuanya telah diatur dan ditetapkan oleh Allah SWT. Tiada siapa pun yang m4mpu mengh4lang ketetapan itu. Keku4tan untuk terus redha di atas apa yang terjadi ini sangat diperlukan bagi keluarga ini.

Setelah pemerg1an arw4h Faziani, banyak kebaikan arw4h yang telah diceritakan. Satu persatu ters1ngkap sebagai inspirasi dan pengajaran buat kita yang hidup di dunia ini. Perginya arw4h di bulan yang penuh rahmat dan diambil ny4wa ketika sedang menghantar bantuan ke sekolah pondok di Thailand sangat dicemburu1 ramai.

Siapa pernah tahu semasa hidup, arw4h banyak melakukan amal jariah dan sedekah kepada ramai golongan yang memerlukan. Tiada  siapa tahu pun, tetapi selepas arw4h meninggal dunia, semuanya ditunjukkan oleh Allah kebaikan-kebaikan yang telah arw4h lakukan.

Terbaru, Iqbar Hakim Jasman anak kepada arw4h Faziani Rohban telah memuat naik sebuah foto beserta kapsyen di laman Instagram miliknya. Kali ini Iqbar menceritakan tentang kerinduan adik bongsunya yang dipanggil dengan panggilan Qaseh kepada arw4h bondanya.

Iqbar berkata, semenjak arw4h bondanya pergi, adiknya itu banyak bertanyakan soalan kepadanya mengenai arw4h bondanya. Kanak-kanak sekecil Qaseh sudah pastinya masih tidak memahami apa yang berlaku dan hakikat kehidupan ini.

Ini antara soalan qaseh yang ditanyakan kepada Iqbar:

” Abg kenapa mami masuk syurga awal , kenapa dia tak masuk sekali gn kita ” 

” Abg siapa yang nak ganti mami. “

Menurut Iqbar lagi, sebenarnya sangat sukar untuk beliau menjawab soalan-soalan tersebut, lagi -lagi soalan siapa yang akan menggantikan Mami. Iqbar berkata , selepas beliau menjawab soalan ini, adiknya Qaseh terus menyatakan yang dia ( Qaseh ) akan menggantikan arw4h Mami sebab dia g4rang.

Ulasnya, setiap pertanyaan Qaseh dijawabnya dengan baik supaya Qaseh lebih memahami. Ini menjadi tanggungjawab kepadanya untuk menceritakan apa sebenarnya yang berlaku dan akan mengingatkan adik-adiknya tentang kemuliaan arw4h bondanya yang perlu diikuti. Semuanya sebagai pedoman dan iktibar.

Di bawah ini adalah kapsyen dan foto yang dimuat naik oleh Iqbar :

” Ini adik bongsu saya  Qaseh. Akhir-akhir ini byk soalan dia tanya antara nya :
‘ abg kenapa mami masuk syurga awal , kenapa dia tak masuk sekali gn kita ‘ jadi saya explain la kpd dia A-Z. “

” Yang kedua pula dia tnya ” Abg siapa yang nak ganti mami , actually saya petak ataupun stuck kejap nk jwb , tapi saya ckp abg ada kakak ada semua ada . Lps saya jwb dia pun ckp ” I am bongsu abg , adik lah ganti mami , sebab adik pun gar4ng (sambil dia cub1t saya). “

” Ya Allah, abg akan cerita ataupun selalu mengingatkan adik tentang kemuliaan Mami kita. Kita kena ikut itu ialah pedoman dan iktibar. “

Rata-rata pengikut Iqbar merasa sangat sedih dan terharu serta turut mendoakan Iqbar sekeluarga. Ini antara komen-komen mereka :

” Pengakh1ran yang memberi kes4n kepada saya…. alhamdulillahh.. Allah S.W.T tahu segalaNya… thanks bro iqbar now kmi semua doakan kesejahteraan Allahyarhamah. “

” Sabar n tabah hadapi dugaan … Al Fatihah. “

” Strong ye.. Doakn byk2 utk arw4h ibu.. Dan kuat semgt sntiasa. “

” Saya xdpt nk gambarkan perasaan bagaimana bla keh1langan. Yg merasa saja akn tahu bagaimana rasanya bila trpaksa men4han sak1t dn rindu dn pling kita sayang mlebihi ny4wa sendiri. Smga anda tabah ku4tkan smngt dn truskan usaha empayar arw4h ibu anda. ”

” Ku4tnya awak.. Semoga Allah sentiasa merahmati awak sekeluarga. “

” InshaAllah adik qaseh abg2 n kakak2 akan mnyusul segala kebaikkan dan kemuliaan arw4h mommy, inshaAllah, love u all , smga adik qaseh mmbsr kuat dan sgt cerdik g4rang xpe syg, asl sampai segala kebaikkan dan didikan di sebalik g4rang tu. “

” Besar tanggungjawab seorang abang utk adik perempuan yg ramai. Moga sentiasa ku4t utk membimbing mereka menjadi wanita solehah insyaAllah. “

Dan di bawah ini adalah luahan yang dimuat naik oleh Qaseh di laman Instagramnya pada 3 hari yang lalu.

” Mami kenapa tinggal adik.. mi.. adik nak duduk ngan mami… adik rindu mami.. nnti kita jumpa di syurga ya mami. “

Sudah menjadi lumrah, bila yang pergi akan dirindui. Hanya luahan rasa rindu sahaja yang dapat menenangkan hati dan perasaan. Pergi yang tidak akan kembali lagi. Bersabarlah adik Qaseh. Sentiasa doakan arw4h Mami yer ..

Kami di Berita Kopak mendoakan adik Qaseh terus tabah dan kuat melalui hari-hari yang mendatang tanpa bonda tersayang lagi. Semoga adik Qaseh berjaya di dunia dan di akhirat. Amin.

Terima kasih kepada pembaca Berita Kopak.

Silakan SHARE.

Sumber : IG Iqbar Hakim by Berita Kopak

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..