” Esok sabtu hari kelahiran Mami, orang kata kita akan m4ti pada hari kelahiran kita..”

Perbualan WhatsApp Di Antara Iqbar Hakim Dan Arw4h Bondanya Faziani Rohban Seminggu Sebelum Kejad1an, Ianya Seperti Sudah Dijangkakan Oleh Arw4h.. Allahuakbar !!!

Kata Imam al-Ghazali :

” Yang singkat itu waktu, yang men1pu itu dunia, yang dekat itu adalah kemat1an, yang besar itu adalah hawa n4fsu, yang ber4t itu amanah, yang sul1t itu adalah ikhlas, yang mudah itu adalah berbuat d0sa, yang sus4h itu adalah bersabar, yang sering dilup4 adalah bersyukur.. “

Demikianlah hakikatnya, hidup di dunia ini amat singkat, selepas mat1 kita akan hidup di alam kub0r dan hidup yang kekal adalah di akhirat.

Sungguh cepat masa berlalu, sedar tidak sedar sudah seminggu pemergian pengasas produk kosmetik Dnars, Puan Faziani Binti Rohban Ahmad pulang menemui Ilahi.

Sabtu lalu, kita dikej0tkan dengan berita arw4h Faziani bersama suaminya Ahmad Shah Rizal terlibat dalam kemal4ngan di Pattani, Thailand. Insiden itu menyebabkan arw4h Faziani men1nggal di tempat kejadian. Manakala suaminya hanya ceder4 ringan.

Menerusi ruangan Instastory , anak sulung kepada arw4h Faziani, Iqbar Hakim Jasman yang berusia 20 tahun telah memuat naik satu paparan skrin perbualan antara mereka di aplikasi WhatsApp. Menurut Iqbar, ini adalah perbualan seminggu sebelum pemerg1an arw4h bondanya kemb4li ke rahmatullah.

Ianya, seakan sudah dijangka dan dirasakan oleh arw4h Faziani, kerana daripada kata-kata yang tertulis di dalam perbualan tersebut arw4h merasa tidak sedap badan dan merasa pen4t. Beliau juga menyatakan sesuatu yang membuat anaknya Iqbar meny4ngkal kata-kata arw4h bondanya itu.

” Esok Sabtu hari kelahiran Mami, orang kata kita akan m4ti hari kelahiran kita.. “

Dan pagi tadi, Iqbar berkongsi apa yang dirasakan oleh arw4h bondanya seminggu sebelum men1nggal dunia benar-benar terjadi. Arw4h bondanya telah men1nggalkan dunia ini pada hari sabtu.

Semua ini adalah ketetapan Allah SWT. Semuanya tidak terj4ngkau fikiran kita, sesungguhnya Allah lebih mengetahui atas segala sesuatu.

Di bawah ini adalah paparan skrin perbualan WhatsApp tersebut :

Apa yang dikongsikan oleh Iqbar ini sangat membuka mata hati dan memberi pengajaran, sesungguhnya kem4tian itu benar. Hidup lawannya m4ti. Beringatlah, jangan sampai tiba-tiba m4ut datang, segala-galanya sudah terl4mbat untuk menyes4li apa yang telah kita kerjakan ketika hidup di dunia.

Peranan orang terdekat dan masyarakat untuk memul1hkan semangat keluarga yang kem4tian orang tersayang. Dengan mendengar cur4han hat1 mereka, cuba faham, berikan semangat dan jangan melem4hkan hati-hati mereka.

Kami di Berita Kopak mendoakan semoga Iqbar Hakim dan keluarga terus ku4t dan t4bah melalui dug4an yang besar ini. Amin.

Al-Fatihah buat arw4h Faziani Rohban dan insan-insan yang telah pergi meningg4lkan dunia ini.

Terima kasih kepada pembaca Berita Kopak.

Silakan SHARE.

Sumber : IG Iqbar Hakim by Berita Kopak

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..