” Saya sempat kucup jen4zah arw4h, wajahnya sangat cantik, bercahaya, kuning kekuningan, sangat wangi semerbak..”

Rakan Sekampung Arw4h Berkongsi Kebaikan Arw4h Yang Boleh Diteladani..

Sememangnya kem4tian merupakan satu saat yang h1ba dan menyed1hkan bagi sesiapa sahaja. Pemerg1an orang yang amat dikasihi dan disayangi boleh membuatkan seseorang berasa sangat terkes4n, apatah lagi jika pemerg1an itu terjadi secara mengej0t dalam keadaan yang tidak dis4ngka-s4ngka.

Apabila sampai waktunya, kita akan perg1 ke alam abadi menemui Ilahi. Cara kem4tian dan bila itu menjadi rahs1a Ilahi. S4kit dan tua bukan syarat untuk m4ti, ada meningg4l dunia tanpa sebarang s4kit, umurnya h4bis ketika tidur, ada meningg4l secara mengej0t kerana kem4langan.

Kemuliaan semasa hayat bukan sahaja hubungan kita dengan Tuhan, tetapi juga hubungan sesama insan. Sentiasa berkasih sayang dan menghargai antara satu sama lain terutama kepada orang yang banyak berjasa kepada kita, orang yang rapat dan penting dalam hidup iaitu ahli keluarga kita.

Pemerg1an pengasas Dnars Skincare, Faziani Binti Rohban Ahmad menemui Ar Rahman pada 18 Me1 yang lalu, sangat memberi kes4n bukan sahaja kepada keluarganya malah seluruh rakyat Malaysia turut menyatakan kesed1han mereka.

Assalamualaikum,

Salam takziah dari kami BOX26. Arw4h adalah sahabat sekampung kami, Kampung Pasir Pekan , Kelantan. Alfatihah untuk arw4h kak ni , baba dan orang2 yang telah mendahului kita.

Saya sempat kucup jen4zah, wajahnya sangat cantik, bercahaya cerah, kuning kekuningan, sangat wangi semerbak sangat tenang diperbaringan.

Arw4h men1ngg4l kerana kem4langan dalam keadaan berpuasa dibulan ramadhan pertengahan, fasa keampunan dan dalam perjalanan menyerahkan zakat ke pondok tahfiz di Pattani.

So semalam semp4t ziarah dan bersembang dengan adik arw4h , Faradilla Rohban Ahmad dan anak arw4h yang sulong, Iqbar Hakim atau abe.

Saya nak kongsi kebaikan yg arwah ni buat supaya menjadi teladan kita semua.. Dermawan yang zuhud.

1) Arw4h sudah tahu akan pemerg1annya, arw4h sangat rindukan arw4h abahnya, sehinggakan dia memanggil Tahlil 40 Hari tanpa henti bermula dari hari dia men1ngg4l.. Dan beliau menempah yasin lebih sekali ganda dari asal , sebab dia cakap ramai orang nak datang nanti.

2) Arw4h sudah berpesan2 kepada seluruh adik beradik jika ketiadaan arw4h nanti apa yang perlu dibuat dalam majlis buka puasa bersama keluarganya di KL.

3) Arw4h sudah menempah telekung solat yang sangat banyak untuk diagihkan, sehingga terpaksa stop tepi jalan buat agihan dari beliau sendiri.

( Gambar Sekadar Hiasan )

4) Berl4mbak2 stok sedekah spt beg, biskut, pakaian raya, telekung yang diorder sampai dan perlu diagihkan, now adik2nya menguruskan. B4yangkan bila beliau buat semua ini sendiri t4npa diketahui oleh sesiapa pun.

5) Banyak transaksi dalam bank, yang disalurkan kepada individu2 pada setiap bulan yang bukan bayaran gaji. Means sedekah beliau yg tiada siapa tahu hanya selepas mereka semak penyata2 bank.

6) Arw4h memang meng4du sangat pen4t, terl4mpau pen4t tapi arw4h pentingkan kelangsungan hidup adik beradik, anak2, dan kebajikan staff2 serta orang sekeliling. Jika dia tidak buat dan ku4t, apa nas1b orang lain nanti ? .

7) Arw4h gandakan 3 kali ganda sedekah jariahnya pada bulan puasa tahun ini berbanding tahun2 sebelumnya. Zakat yang diberikan terl4mpau banyak dan beliau terp4ksa arahkan adiknya utk membantu buat agihan.

8) Arw4h berjaya islamkan seorang pekerja philipines yang tertarik dengan akhlak dan kebaikan arw4h sewaktu menjadi majikan. Allahu.

9) Arw4h akan memberikan sedeqah2 kepada mana2 pondok yang beliau temui dan memang arw4h ada pondok sendiri di bentong.

10) Arw4h sangat suka membantu rakan2 sekampung atau orang lain berbisnes, beliau akan order biskut2 raya yang dijual oleh kenalan2nya , beli untuk bantu orang dan kemudiannya disedekah kepada orang lain.

11) Arw4h sudah order beribu kampit beras untuk agihan pada bulan puasa ini sahaja dan padanya masih tidak mencukupi.

( Gambar Sekadar Hiasan )

12) Arw4h sangat gemar meraikan anak2 yatim dan orang2 sus4h, sebelum dia men1nggal arw4h sempat ke Indonesia meraikan 2500 rakyat indonesia utk berbuka puasa dan beberapa buah anak yatim yang sudah dijadualkan di Malaysia juga.

13) Arw4h seorang yang low key tidak men0njol kebaikannya dimedia, namun mungkin kerana ikhlasnya hati, Allah pancarkan segala kebaikan arw4h untuk kita semua berfikir.

14) Arw4h sangat mengambil berat sehinggalah ke ny4wa terakh1r akan kebajikan pekerja, orang sus4h, anak yatim , adik beradiknya.

15) Arw4h memang membela betul2 nasib pekerja2nya yang rata2 hanya orang sus4h. Bukan hanya dibayar gaji malah seluruh keluarga pekerjanya akan disara oleh beliau. Jika ada yang sak1t atau men1nggal, pasti keluarga itu akan ditangg0ng seumur hidup.

Arwah Faziani bergambar kenangan dengan pekerja-pekerjanya.

16) Beliau pernah bawa pekerja2 serta keluarga pekerja untuk tunaikan umrah bersama2, bukan hanya mereka tapi juga ibubapa pekerja tersebut. Pekerja ini bukan tahupun untuk mem4lu c4nang kebaikan arw4h sebab mereka orang sus4h dan bukan rakyat malaysia. Terutama bibik2 arw4h.

17) Rumahnya sentiasa terbuka untuk orang kampung dan keluarga untuk datang bertandang , tumpang mandi kolam , sebab bagi beliau biarlah orang lain tumpang rasa apa yang dia ada.

18) Ada banyak rumah2 anak yatim dan tahfiz yang sudah diarahkan oleh arw4h untuk dibantu sampai bila2 oleh arw4h.

Kak Ni, sejak dari oghe kecik org saksikan kak ni memang tidak l0kek tidak s0mbong suka bantu, dan tak ada beza pun bila kakni bergelar jutawan. Kak ni tetap Kak ni yang kami kenal.

Damailah kak ni diSana bersama para soleh para syuhada’ para anbiya, semoga segala amalan kak ni diterima , kami yakin syurgalah buat kak Ni.

Sahabat-sahabat arw4h yang hadir menziarahi pus4ranya.

Perkara yang paling penting di dalam kehidupan ialah memperbanyakkan doa kepada Allah SWT supaya kita tergolong di kalangan mereka yang disayangi dan dicintaiNya. Pada yang sama menjaga amalan-amalan kita, jangan melakukan sesuatu yang meluk4i hati Allah yang akan menyebabkan kebenc1an Allah.

Apabila dibenc1 Allah, juga akan h1langlah rahmat-Nya dan menjadikan kita j4uh daripada kebaikan-kebaikan yang sewajarnya kita perolehi daripada Allah SWT.

Terima kasih kerana membaca.

Silakan SHARE dan semoga bermanfaat.

Sumber : Box 26 / Dikemaskini oleh Berita Kopak