Jika Cermin Kereta Anda Retak, Jangan Hantar Ke Bengkel Lagi

Cuba Guna Cara Ini, Anda Mungkin Dapat Menjimatkan Duit Anda !!

Apabila kita sedang memandu kenderaan, tiba-tiba ada sesuatu yang terbang mengenai cermin kereta kita. Batu -batu kecil ini boleh datang dari mana sahaja tanpa kita sedari. Dari lori muatan baru kerikil yang kita ekori ataupun dari burung yang terbang.

Barang keras yang terkena pada cermin kenderaan kita itu kemungkinan akan membuatkan cermin kereta reták atau sekurang-kurangnya tercalar. Tentu ianya akan menjejaskan penampilan kereta kita jika atau menggánggu penglihatan mata kita ketika memandunya.

Contoh cermin kereta anda retak seperti dalam gambar di bawah ini. Mesti anda risau, berapa kos untuk memperbaikinya. Mesti mahal kan ?

Sebenarnya anda boleh membaiki sendiri cermin yang reták itu tanpa perlu menghantar ke bengkel. Apa yang anda perlu ialah dapatkan windshield repair kit yang banyak dijual di laman web online seperti lazada atau shopee.

Contoh windshield repait kit : Lazada pic

Anda cuma perlu taip windshield repait kit dan akan keluar berbagai jenis atau brand tetapi cara penggunaannya adalah sama. Harganya pun kebanyakan tidak sampai RM30.00 dan boleh digunakan beberapa kali.

Mari kita lihat bagaimana cara menggunakannya.

1. Pertama, bersihkan dulu kawasan yang akan dibaiki dengan alkoh0l dan pembersih cermin, kemudian gunakan pis4u ataupun apa sahaja yang sesuai untuk memastikan tidak ada serpihan atau habuk cermin yang tinggal di dalam lubang.

2. Kemudian gunakan windshield repair kit , tampalkan alat pelekat pada kawasan yang ingin dibaiki, 1njectkan resin lebih kurang 4-5 titis.

3. Pasangkan picag4ri di atas alat pelekat, tarik picag4ri ke atas, dan biarkan selama 10 minit. Tujuannya adalah untuk menarik semua udara keluar supaya cermin dapat tertampal dengan kemas.

4. Selepas 10 minit, cabut picag4ri dari alat pelekat dan pasangkan kembali supaya udaranya masuk. Tekan picag4ri tadi yang ada di atas ke bawah (kira-kira setengah) lalu biarkan selama 15-20 minit. Tujuannya adalah menekan resin tersebut ke dalam bahagian yang pecah supaya tertampal semua.

5.Setelah 20 minit, cabut picag4rinya dari alat pelekatnya, kemudian titiskan resin yang tinggal di atas kawasan yang dibaiki.

6. Tampalkan helaian plastik yang sudah disiapkan kemudian ratakan permukaannya dengan pis4u cukur untuk mengeluarkan gelembung udara. Biarkan 15 minit.

7. Angkat helaiannya, kemudian bersihkan lebihan resin dengan pis4u cukur.

AKHIRNYA! Cermin seperti baru, tiada lagi kesan reták!

Mudah kan caranya. Tidak perlu lagi ke bengkel dan anda juga boleh menjimatkan duit untuk kegunaan lain. Selagi reták tidak lebih dari 20mm anda boleh membaikinya sendiri.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Sumber : twgreatdaily / Terjemahan Dan Disediakan oleh Berita Kopak & Content Media

Article ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..