Seorang Bapa Mewasi4tkan Duit 10 Juta Kepada 2 Orang Anaknya

Tapi Yang Peliknya Si Adik Hanya Mengambil 100,000 Dan Selebihnya Diberikan Kepada Abangnya. Tak Sangka, Ini Sebab Si Adik Berbuat Sedemikian, Buat Abangnya Menangis !!

Bapa kepada dua beradik Zijian dan Ziqing meningg4l dunia tidak lama dahulu. Sebelum pergi, dia telah menelefon dua anak-anaknya ini, memberitahu kedua-dua adik-beradik itu bahawa dia meningg4lkan warisan mereka sebanyak 10 juta dan meletakkannya di tempat selamat di rumah.

Selepas selesai pengebum1an bapa mereka, Zijian bersetuju untuk balik ke kampung halamannya untuk mewarisi pusaka. Dia berniat untuk membahagi dua wang tunai 10 juta tersebut.

Apabila sampai di kampung dia pun membahagikan wang tersebut di depan adiknya Ziqing. Tetapi Ziqing berkata kepada abangnya yang dia tidak perlu membahagikan sama rata, dia hanya memerlukan 100,000 yuan dari wang tersebut.

Zijian yang mendengarkan adiknya berkata begitu tidak bersetuju kerana wang tersebut adalah w4siat dari bapa mereka. Zijian mengatakan walaupun adiknya belum berkahwin dan perbelanjaannya tidak besar seperti dirinya yang berkeluarga tetapi pada masa akan datang, 100,000 yuan itu tidak akan cukup.

Walau bagaimanapun, tidak kira bagaimana Zijian berkata, adiknya itu berkeras untuk mengambil hanya 100,000 yuan. Dalam perjalanan ke rumah, Zijing masih merasa keliru dengan sikap adiknya itu.

Tetapi dia berfikir, dengan begitu banyak wang, dia boleh membuat pelaburan, dan isterinya pasti akan sangat gembira. Sampainya di rumah dia memberitahu perkara itu kepada isterinya tetapi isterinya itu tergamam mendengar apa yang diberitahu oleh suaminya itu.

Rupanya sebelum ini, isterinya itu pergi ke h0spital untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan, dan kebetulan bertemu dengan Ziqing di hospital. Dari situ Ziqing mendapat tahu yang kakak iparnya itu mengid4p k4nser p4yud4ra peringkat akhir.

Kakak iparnya menyuruh Ziqing tidak memberitahu perkara itu kepada suaminya iaitu abang kepada Ziqing. Dia tidak mahu menyusahkan suaminya dan membuatkan suaminya merasa susah hati.

Ziqing yang mendengarnya berasa sangat sedih tetapi dia berjanji untuk merahsiakan perkara itu dari pengetahuan abangnya.

Akhirnya isteri Zijing sambil men4ngis sebak menceritakan peny4kit yang dihid4pinya itu kepada suaminya dan memberitahu suaminya itu yang adiknya hanya mengambil 100,000 yuan kerana ingin membantunya.

Zijing merasa sangat terkej0t tetapi dalam masa yang sama dia begitu terharu dengan adiknya itu yang begitu baik hati dan berhati mulia.

Ziqing berfikir wang tersebut boleh dimanfaatkan untuk perbelanjaan perubatan kakak iparnya. Kerana itulah dia rela mengambil hanya 100,000 yuan sahaja dan menyerahkan selebihnya kepada abangnya.

Terima Kasih kerana Membaca. Semoga Bermanfaat Dan Silakan SHARE Ya!

Sumber : micelle0926 / Artikel disediakan dan diterjemah oleh Berita Kopak