Ini Hukum Menc1um Isteri Ketika Sedang Berpuasa

Perkongsian Ustaz Azhar Idrus Buat Ramai Yang Buka Mata !!

Nama pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus tidak perlu diperkenalkan lagi. Ustaz Azhar telah mencetus fenomena baru dalam bidang dakwah di Malaysia. Beliau telah berjaya menarik semua lapisan masyarakat tanpa mengira usia untuk memenuhi masjid bahkan hingga melimpah keluar masjid setiap kali kuliah beliau diadakan.

Penceramah dari Terengganu yang semakin mendapat tempat di hati masyarakat khususnya remaja. Setiap kali beliau berceramah, tidak kira dimana, pasti ribuan yang hadir.

Perkembangan ini telah membuktikan bahawa konsep dakwah yang dibawa oleh Ustaz Azhar Idrus dapat diterima oleh masyarakat bahkan memberi kesan mendalam kepada jiwa mereka seterusnya bertekad untuk hadir dan memenuhi setiap ruang penjuru masjid setiap kali beliau memberi ceramah.

Menerusi akaun Instagram, sempena bulan Ramdhan Al-Mubarak ini, Ustaz Azhar berkongsi hukum menc1um isteri ketika berpuasa. Pasti ada yang tertanya-tanya apakah hukumnya ? Adakah ia dibolehkan ?

Jom sama-sama kita baca perkongsian Ustaz Azhar di bawah :

C1UM ISTERI KETIKA PUASA
Majlis Fatwa Negeri Mesir

Soalan :

Apakah hukumnya menc1um isteri ketika sedang berpuasa?

Jawapan :

Menc1um isteri dengan maksud bersedapan adalah makruh disisi jumhur ulamak kerana ia bolih membawa kepada mer0sakkan puasa. Dan menc1um itu menjadi har4m hukumnya jika ghalibnya akan menyebabkan keluar air m4ni.

Tidak dimakaruhkan menc1um jika bukanlah maksud bersedap seperti kerana sayang atau kerana mahu berpisah melainkan jika adalah yang menc1um itu tidak dapat menahan nafsunya.

Maka jika ia dapat menahan nafsunya maka tidaklah salah atasnya kerana hadith Aisyah r.a. katanya :

كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وآله وَسَلَّمَ يُقَبِّلُ وَهُوَ صَائِمٌ، وَيُبَاشِرُ وَهُوَ صَائِمٌ، وَلَكِنَّهُ أَمْلَكُكُمْ لِأَرَبِهِ

Artinya : “ Adalah Rasulullah saw menc1um isterinya dan sedang berpuasa dan menyentuh isterinya ketika sedang berpuasa. Akan tetapi Rasulullah adalah orang yang kuat mengawal diri.” Hadith Bukhari & Muslim

Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. : أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وآله وسلم عَنِ الْمُبَاشَرَةِ لِلصَّائِمِ، فَرَخَّصَ لَهُ، وَأَتَاهُ آخَرُ فَسَأَلَهُ، فَنَهَاه. فَإِذَا الَّذِي رَخَّصَ لَهُ شَيْخٌ وَالَّذِي نَهَاهُ شَابٌّ

Artinya : Seorang lelaki datang bertanyakan Nabi saw tentang hukum bersentuhan suami isteri ketika puasa lalu Nabi mengharuskannya. Kemudian datang seorang yang lain bertanya tapi Nabi tidak mengharuskan baginya.

Yang Nabi mengharuskannya itu seorang yang sudah tua manakala yang Nabi melarang itu ialah seorang yang masih muda.” Hadith Abu Daud.

Wallahua’lam

View this post on Instagram

CIUM ISTERI KETIKA PUASA Majlis Fatwa Negeri Mesir Soalan : Apakah hukumnya mencium isteri ketika sedang berpuasa? Jawab : Mencium isteri dengan maksud bersedapan adalah makruh disisi jumhur ulamak kerana ia bolih membawa kepada merosakkan puasa. Dan mencium itu menjadi haram hukumnya jika ghalibnya akan menyebabkan keluar air mani. Tidak dimakaruhkan mencium jika bukanlah maksud bersedap seperti kerana sayang atau kerana mahu berpisah melainkan jika adalah yang mencium itu tidak dapat menahan nafsunya. Maka jika ia dapat menahan nafsunya maka tidaklah salah atasnya kerana hadith Aisyah r.a. katanya : كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وآله وَسَلَّمَ يُقَبِّلُ وَهُوَ صَائِمٌ، وَيُبَاشِرُ وَهُوَ صَائِمٌ، وَلَكِنَّهُ أَمْلَكُكُمْ لِأَرَبِهِ Artinya : “Adalah Rasulullah saw mencium isterinya dan sedang berpuasa dan menyentuh isterinya ketika sedang berpuasa. Akan tetapi Rasulullah adalah orang yang kuat mengawal diri.” Hadith Bukhari & Muslim Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. : أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وآله وسلم عَنِ الْمُبَاشَرَةِ لِلصَّائِمِ، فَرَخَّصَ لَهُ، وَأَتَاهُ آخَرُ فَسَأَلَهُ، فَنَهَاه. فَإِذَا الَّذِي رَخَّصَ لَهُ شَيْخٌ وَالَّذِي نَهَاهُ شَابٌّ Artinya : Seorang lelaki datang bertanyakan Nabi saw tentang hukum bersentuhan suami isteri ketika puasa lalu Nabi mengharuskannya. Kemudian datang seorang yang lain bertanya tapi Nabi tidak mengharuskan baginya. Yang Nabi mengharuskannya itu seorang yang sudah tua manakala yang Nabi melarang itu ialah seorang yang masih muda.” Hadith Abu Daud. Wallahua’lam

A post shared by Ustaz Azhar Idrus (@uaioriginal) on

Rata-rata netizen mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Azhar atas perkongsian ini. Antara komen-komen netizen :

” Syukron ustat.. Selalu c1um pipi masa pi kerja.. “

” Time puasa la sibuk nk c1um masa puasa takda pulak nak cium.. Huhuhu.. “

” Alhamdulillah dapat satu ilmu.. “

” Tq for info berguna.. Alhamdulillah… @uaioriginal.. “

” Terima kasih @uaioriginal.. “

Terima kasih Ustaz Azhar atas perkongsian ini. Semoga memberi pencerahan kepada pasangan di luar sana. Kesimpulan dibolehkan untuk menc1um dan bersentuhan dengan pasangan selagi tidak mendatangkan n4fsu sy4hwat. Wallahualam.

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat..

Sumber : IG Ustaz Azhar Idrus by Berita Kopak

Article ini disediakan oleh BERITA KOPAK . Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..