Lelaki Ini Tidak Memakai Tali Pinggang Keledar Semasa Memandu Dengan Laju, Tetapi Dia Bernasib Baik Kerana…

Lelaki Ini Tidak Memakai Tali Pinggang Keledar Semasa Memandu Dengan Laju, Tetapi Dia Bernasib Baik Kerana…

Keselamatan di jalan raya sememangnya amatlah perlu dititikberatkan. Jika membeli kereta, setiap aspek keselamatan perlu di ambil kira. Salah satunya ialah adanya penyediaan Airbags ataupun beg udara untuk pemandu atau penumpang.

Airbags ataupun beg udara sangat berguna untuk menyelamatkan mangsa kemalangan sekurang-kurangnya dari cedera teruk yang boleh mengakibatkan kematian. Ianya mengelakkan mangsa mengalami hentaman atau tercampak keluar kerana tujuannya adalah untuk memperlambatkan gerakan mangsa jika terjadi sesuatu hentaman atau hentakan. Ini membolehkan mangsa kemalangan berada dalam situasi tenang walaupun berlaku hentaman kuat.

Seperti di video bawah ini, seorang pemandu memandu kereta dalam kelajuan yang tinggi dan tidak memakai tali pinggang keledar. Tiba-tiba berlaku hentaman dan bags udara secara automatik keluar dari tempatnya dan menahan pemandu ini dari kecederaan yang teruk.

Dia memandu dalam keadaan yang begitu tinggi

Beg udara keluar secara automatik dan mengelakkan pemandu ini dari mengalami hentaman atau hentakan kuat

Dia kelihatan selamat dan mencari sesuatu barang kepunyaannya

Selepas kemalangan, dia keluar dari kereta dengan bersahaja

Tetapi, perlu diingatkan yang penting sekali dalam pemanduan jalanraya adalah bukan airbags tetapi sikap kita dan cara pemaduan kita. Senantiasalah berhati-hati dan peka semasa pemanduan. Janganlah mementingkan diri sendiri. Bawalah kenderaan dengan cara selamat dan mengikut peraturan jalanraya yang ditetapkan.

Tonton VIDEO Pemandu Terselamat Dengan airbags Di Bawah

Apa Pendapat Anda?

Silakan SHARE Dan Semoga Bermanfaat!

Sumber Video : Facebook Aroche o No / Disediakan Oleh Beritakopak.org