“Cikgu, itu ayah saya… “. Kata-kata Dari Murid Saya itu Benar-Benar Mengejutkan Saya…

“Cikgu, itu ayah saya… “. Kata-kata Dari Murid Saya itu Benar-Benar Mengejutkan Saya…

Kisah yang mengharukan terjadi antara seorang anak dan ayahnya di penjara. Kisah yang sedang menjadi viral itu dikongsikan oleh pengguna akaun Facebook Arom Khunmoung, pada hari Ahad (2/9/2018) yang lalu.

Sila LIKE Facebook Berita Kopak Untuk Cerita dan Berita Menarik!

Peristiwa itu berlaku ketika Arom sedang membawa murid-murid melakukan study tour di sebuah penjara di Rayong, Thailand. Murid-murid sekolah yang mendapat tajaan dari Jam Banjeud Rayong, sebuah organisasi yang memberikan rombongan percuma untuk tujuan rekreasi dan pendidikan bagi tujuan sekolah dan industri.


Image Facebook Arom

Ketika Arom menjalankan tugasnya, seorang muridnya tiba-tiba menitiskan air mata ketika melihat seorang tahanan.

“Saya berasa pelik, banduan yang melihat murid tersebut menangis dan saya terfikir ada apakah sebenarnya ini?” tulis Arom.

“Murid itu menjawab, ‘Cikgu, itu ayahku.’ Saya pun sangat terkejut mendengarnya,” sambung Arom.

Arom pun kepada murid berbaju putih itu apakah dia ingin bercakap dengan ayahnya. Murid itu mengganggukkan kepala dan Arom memberi keizinan kepadamnya untuk bercakap dengan ayahnya.

“Mereka berlari dan berpelukan sambil menangis. Ayahnya terus mencium anaknya berulang kali sambil mengatakan, ‘Maaf, ayah rindu sangat. Kalau ayah sudah keluar dari sini, ayah akan menjadi orang yang baik’,” terang Arom.


Image Facebook Arom

Ayahnya bertanyaklan kepada anaknya adakah dia malu mendapat ayah sepertinya.

“Adakah ayah membuatmu malu? adakah kamu malu kawan-kawanmu melihat ayah di penjara?” tanya banduan itu.


Image Facebook Arom

“Tidak, saya tidak malu sama sekali,” jawab anaknya, yang kemudian berlutut dan mencium kaki ayahnya.


Image Facebook Arom

Tidak dipastikan kesalahan apa yang menyebabkan ayah kepada anak murid itu dipenjarakan. Walaubagaimanapun, menurut Arom, kejadian yang berlaku di depan matanya itu memiliki kesan moral yang tersendiri.

“Bapa dan anak ini memberi contoh untuk mereka yang masih mempunya kebebasan di luar sana. Tunjukkan kasih sayang anda selama ada kesempatan,” ujar Arom.

Muatnaik Arom di facebook tersebut mendapat komentar yang mengharukan dari warga sosial sehingga telah dikongsi lebih dari 4 ribu kali.


Image Facebook Arom

Apa Pendapat Anda?

Silakan SHARE dan Semoga Bermanfaat

Sumber : Facebook Arom Khunmoung / Terjemahan Oleh Beritakopak.org