Tahukah Anda Mesin Basuh Di Rumah Anda Lebih K0t0r Daripada Pakaian Anda ? Bersihkan Dengan 2 Bahan Mudah Ini Saja !!

RAMAI orang mungkin ingat setelah mesin basuh digunakan untuk membasuh baju, maka mesin basuh pasti akan menjadi bersih juga. Rupa-rupanya tidak.

Ini kerana mesin basuh sering dalam keadaan basah ditambah dengan kot0ran dari baju, sabun cecair dan sebagainya, setelah bertahun-tahun, itu akan menjadi tempat membiaknya bakter1a dan kum4n.

Pakar mencadangkankan bahawa bahan semulajadi berikut ini boleh digunakan untuk membersihkan mesin basuh.

Pertama, siapkan satu mangkuk dan tuala. Setelah itu, letakkan lebih kurang 300 ml cuka putih sehingga tuala sampai basah.

Masukkan tuala basah itu ke dalam mesin basuh dan jangan tambahkan air. Set mode bilas atau rinse pada mesin cuci untuk memeras tuala sampai kering. Cuka itu akan melekat di seluruh bahagian mesin basuh.

Cuka akan menghap0skan debu serta membun0h bakter1a yang menempel di mesin basuh. Setelah selesai, biarkan mesin basuh selama satu jam terlebih dahulu.

Setelah satu jam berlalu, tuangkan sebaldi air panas ke dalam mesin basuh dan tambahkan dengan satu bungkus baking soda.

Kemudian pilih mode basuh atau wash. Setelah 3-5 minit berputar, jangan dibuang dulu airnya, biarkan selama setengah jam (30 minit) terlebih dahulu, baru dibuang airnya.

Setelah itu buang airnya dan k0t0ran serta bakter1a di dalamnya akan ikut hilang. Kaedah pembersihan seperti ini dinasihatkan dilakukan 2-3 bulan sekali.

Penggunaan mesin basuh yang betul akan mengurangkan kemungkinan berkumpulnya bakter1a dan kum4n.

1. Mesin basuh perlu ditempatkan di tempat yang mempunyai pengudaraan baik. Keadaan tempat yang bur0k dan lemb4b akan mudah mendorong datangnyanya bakter1a.

Jika ruangan rumah tidak memiliki pengudaraan yang cukup, dinasihatkankan untuk menggunakan kipas angin agar mesin basuh cepat kering.

2. Pakaian yang belum dicuci sebaiknya diletakkan di bakul cucian berjaring daripada terus dimasukkan ke dalam mesin basuh. Terutama pakaian bekas kena hujan atau berpeluh itu akan memudahkan pembentukan bakter1a di tempat yang lemb4b.

3. Ketika membasuh, jangan meletakkan terlalu banyak pelembut untuk menghindari cucian kurang bersih dan menyebabkan tinggalan kot0ran dalam mesin basuh.

4. Setelah pakaian dibasuh, perlu segera diangkat dan dijemur. Jangan meninggalkan pakaian terlalu lama dalam mesin.

5. Setelah membasuh pakaian, lebih baik terus membersihkan filter mesin basuh, dikeringkan dan diletakkan semula.

6. Setelah membasuh, biarkan penutup mesin basuh terbuka paling tidak selama 1 jam untuk mengeringkan bahagian dalamnya dan setelah kering, ditutup kembali.

Lihat VIDEO Untuk Menonton Caranya:

Apa Pendapat Anda?

Silakan SHARE Dan Semoga Bermanfaat

Sumber : Youtube / 17 Moveon by Berita Kopak