Lelaki Ini Menjumpai Sesuatu Ketika Merob0h Sebuah Rumah

TAK SANGKA Benda Itu Rupa-Rupanya Sangat Berharga. Ibarat Dapat ‘Durian Runt0h’, Terus Jadi Kaya Raya !!

Stephen Malton, yang menerima kontrak untuk mer0bohkan sebuah rumah seorang seniman Victoria Arthur Bell, menemui harta karun di rumah besar di Southbourne, Dorset. Jubin yang dipelihara dengan baik dijumpai pada tembok kedua yang tersembunyi.

Stephen Malton digambarkan gembira di depan dinding jubin berharga yang ditemuinya semasa merob0hkan sebuah rumah di Dorset.

Keseluruhan jubin ini dianggarkan bernilai £ 50,000 (RM 283,000)

Mereka menemui berpuluh-puluh reka bentuk yang berbeza, dan jubin yang paling berharga, dihasilkan oleh tukang-tukang di bandar Delft Belanda, boleh mencecah sebanyak £ 1,000 setiap satu jika dilelong.

Khabar angin selama beberapa dekad, mengatakan tentang sebuah trove tersembunyi di rumah Encik Bell, yang dinamakan Rastgarth.

Menurut Encik Malton, pasukan pakar pemusnahannya menyuarakan sedikit harapan agar berpeluang untuk mengungkap rahsia tersembunyi itu.

Dia berkata : ‘Apabila kami dibawa masuk untuk merob0hkan rumah, saya tidak fikir kami akan menemui barang berharga itu.’

‘Apabila kami mula menarik tembok itu, kawan saya menjerit supaya semua orang berhenti kerana melihat sesuatu bernilai.

Sebilangan jubin yang ditemui dikatakan bernilai £ 1,000 (RM 5,700) pada lelongan

Jubin yang menggabungkan puluhan reka bentuk, berasal dari bandar Delft, Belanda yang terkenal dengan kerja porselinnya

‘Melalui lubang di dinding kami melihat jubin – saya tidak percaya. Ternyata dinding itu adalah palsu yang telah dibina untuk menutupi jubin ‘.

Terima kasih kepada klausa di dalam kontraknya, iaitu Encik Malton dibenarkan menyimpan apa sahaja yang berharga yang dijumpainya semasa merob0hkan rumah – bermakna jubin itu adalah miliknya.

Jubin Victorian dari Delft dianggap sebagai salah satu jenama porselin paling jarang ditemui dan paling berharga daripada zaman itu. Bersama dengan Meisen Jerman dan Sevres Perancis, Delft dikatakan membentuk tiga pengeluar porselin terbaik di dunia, dan boleh mendapatkan nilai yang besar jika dilelong.

Encik Malton juga menemui loceng batu besar, yang disumbangkan ke sebuah muzium tempatan. Ia dianggarkan bernilai £ 5,000 (RM 28,000).

Rastgarth, rumah besar yang dihuni oleh Bell, dan Encik Malton telah menerima kontrak untuk merob0hkannya

Jon tonton video ini :

Wahhh untungnya. Bak kata pepatah tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu.

Silakan SHARE..

Sumber : Oh Cantek / Dikemaskini Oleh Berita Kopak