Ramai tidak tahu fungsi BUTANG pada mesin basuh ini SEBENARNYA untuk memastikan mesin basuh anda bersih dan akan kelihatan seperti baru dibeli. Ini caranya..

Mesin basuh telah menjadi sebahagian daripada setiap isi rumah kerana ia telah merevolusikan cara kita membersihkan pakaian kita. Tiada lagi hari-hari ketika orang duduk dan membersihkan pakaian mereka dengan tangan yang akan menguras kekuatan dan masa yang banyak.

Walaupun ianya mesin basuh dan memiliki kelebihan, anda masih perlu mengurusnya dengan betul agar ia berfungsi pada tahap optimum. Ia perlu menjalani penyelenggaraan untuk menghilangkan debu dan kot0ran yang mungkin terkumpul dari semua pakaian yang anda lakukan.

Pada asasnya, anda perlu mencuci mesin basuh supaya pakaian anda dibasuh denagn bersih. Jangan risau kerana kebanyakan mesin basuh sudah mempunyai pelarasan yang dmelakukan secara automatik dan ramai orang tidak menyedari ianya berada di sana.

Pada 9 April, Mommy Daily berkongsi status di laman Facebook mengenai dilema ini. Status itu mendapat 40,000 perkongsian yang luar biasa kerana kebanyakan dari netizen tidak menyedari betapa mudahnya membersihkan mesin basuh mereka.

” Fungsi pembersihan SOAK / TUB pada mesin basuh bukan semata-mata untuk hiasan, fungsi ini adalah untuk membersihkan mesin basuh anda.. “


Kredit: Mommy Daily

Mommy Daily berkongsi 3 langkah mudah untuk membersihkan mesin basuh anda dan mendapatkan semua kotoran terkumpul dari semua pakaian yang anda lakukan.

Berikut adalah cara anda melakukannya;

Langkah Pertama : Tekan butang ON

Langkah Dua : Pilih dan tekan fungsi pembersihan SOAK / TUB. Tekan butang START

Langkah Tiga : Apabila tabung hampir diisi dengan air, tambahkan 1/4 cawan cuka dan 3 sudu soda bikarb0nat

Gunakan 1/4 cawan cuka dan 3 sudu soda bikarb0nat untuk kesan maksimum.

Menurut Mommy Daily, asid dari cuka membantu dalam membasmi kot0ran di sudut dan celah tiub mesin. Campuran ini juga membantu dalam menjadikan bau mesin anda seperti baru dibeli !

” Selepas dimasukkan ke dalam campuran, terus tutup penutup mesin. Ia akan bip apabila proses selesai. Ingatlah bahawa apabila anda memilih fungsi pembersihan SOAK / TUB, jangan letakkan pakaian anda untuk dicuci. “

Dia mengesyorkan anda melakukan sekali dalam setiap dua bulan untuk memastikan prestasi yang optimum. Ini juga akan membantu memanjangkan hay4t mesin basuh anda.

” Jika sudah lama, kemungkinan besar mesin basuh tidak berfungsi dengan baik kerana hab0k dan kot0ran yang terkumpul di dalamnya.. “


Lihat saja jumlah kotoran yang terperangkap dalam mesin ini !

Apa Pendapat Anda?

Silakan SHARE Dan Semoga Bermanfaat!

Sumber : Mommy Daily VIA en.goodtimes.my by Berita Kopak