Kanak-Kanak 7 Tahun ini Bawa Adiknya Yang Berusia 1 Tahun Ke Sekolah. Alasannya Buat Ramai Yang Terharu !!

Seorang kanak-kanak lelaki dari Filipina menjadi viral di media sosial selepas dia membawa adiknya yang berumur satu tahun ke kelas kerana dia tidak mahu ponteng sekolah dan tidak ada yang dapat menjaga adiknya di rumah.

Kanak-kanak lelaki Filipina berusia 7 tahun, Justin menjadi terkenal apabila gambarnya memegang adik lelakinya di pangkuannya menjadi viral di internet.

Justin adalah pelajar Gred 1 di sebuah sekolah kerajaan yang terletak di kawasan pedalaman di desa Salvacion di bandar Magallanes di wilayah Filipina Sorsogon.

Kampung luar bandar adalah 600 kilometer jauhnya dari Manila.

Gurunya yang hanya ingin dikenal pasti sebagai Madam Lei mengambil gambar yang menunjukkan Justin mendukung adiknya dekat kepadanya semasa melakukan kerja rumah di kelas dan menyiarkannya di Facebook dengan kapsyen :

Habo ko pag-absent ma’am, digdi ko na lang alingon an tugang (1 year old) ko may trabahoon po si lola (guardian/grandmother) sa bulod, dai ki mabantay (“I don’t want to be absent, ma’am ).

” Saya akan membawa adik satu tahun saya di sini kerana nenek saya perlu bekerja di ladang dan tiada siapa yang akan menjaga dia, ” kata guru itu memetik Justin sebagai berkata dalam dialek Bicol tempatan, menurut jawatan itu.

Kata-kata budak lelaki itu melanda ramai orang netizen kerana bagaimana ia matang dan bertanggungjawab dibandingkan dengan usia yang masih muda. Ramai orang netizen berharap kejayaan anak lelaki itu pada masa depannya.

Seorang netizen berkomentar : ” Dia contoh bertanggungjawab, walaupun umurnya masih muda. “ Sementara seorang netizen lain memberikan budak itu pujian kerana tidak melupakan tugasnya untuk belajar walaupun mempunyai tanggungjawab untuk menjaga adiknya. ” Dia tahu keutamaannya,” tulis netizen.

Bagaimanapun, gambar itu juga membangkitkan perdebatan dalam media sosial di mana ramai orang netizens mengkrit1k ketiadaan ibu bapa dan perancangan keluarga miskin di Filipina.

Beberapa netizen bahkan membandingkan anak lelaki dengan pelajar kolej yang meninggalkan pengajian mereka untuk menyertai perhimpunan untuk membantah Presiden Rodrigo Duterte.

Walau bagaimanapun, budak lelaki itu pasti mempunyai hati emas yang sanggup menjaga adiknya walaupun dia mahu menghadiri kelas. Kami berharap yang terbaik di masa depannya dan semoga keluarganya mendapat pertolongan dari pihak berwajib.

Apa pendapat anda?

Silakan SHARE dan semoga bermanfaat.

Sumber : en.goodtimes.my / Diterjemah oleh Berita Kopak