Pis4u Blender Tumpul ? Bahan Blender Jadi Kasar ? Ini Cara Nak Asah Pis4u Blender Supaya Kembali Jadi Taj4m. Mudah Aje Rupanya !!

Blender adalah salah satu alat yang akan memudahkan surirumah untuk meng1sar bahan dapur seperti bawang merah, bawang putih, bawang besar, halia, cili dan banyak lagi. Tetapi bila sudah banyak kali guna, lama kelamaan mata pis4u akan menjadi tumpul.

Disebabkan itu, bahan kis4r kita tidak lagi menjadi halus seperti yang kita mahu. Malah menjadi kas4r semuanya dan membuatkan texture nya kelihatan tidak cantik dan sempurna. Tapi jangan risau, ada caranya.

Jom baca tips yang dikongsikan di Gegar.My di bawah :

Haa dah tak payah beli yang baru tau.. Kalau pis4u blender kat rumah tu tumpul.. korang asah je balik. Tak tahu macam mana nak asah ? Caranya mudah sahaja, korang cuma perlu guna garam kasar ajeee.. meh tengok apa bahan-bahan kat bawah ni :

Bahan-bahan :

1) 1 mangkuk garam kasar

2) 1 biji Limau nipis

Cara penyediaan :

1) Korang masukkan garam kasar ke dalam blender selama 1 minit dan mula kisar hingga jadi halus okay!

2) Kemudian, korang kena keluarkan garam tersebut dan ambik air perahan limau nipis untuk basuh blender dan mata pis4unya.

Korang kena lakukan cara ini dalam 2 kali dalam masa sebulan unduk pastikan pis4u blender korang t4jam. Kenapa kena guna garam kasar untuk pastikan mata pis4u t4jam ? Sebab kristal garam sangat keras dan mata pis4u akan terasah dan jadi t4jam.

Apa tips guna blender dengan betul?

Korang kena guna blender yang asing untuk kisar bahan masakan, dan juga blender untuk kisar buah-buahan.

Pastikan bahan yang korang nak blender jangan terlalu penuh ya. Ini akan menyebabkan pengisar susah untuk kisar bahan-bahan dengan halus.

Pastikan korang tahu fungsi blender basah dengan blender kering tau. Kalau blender basah, korang kena campur air. Kalau blender kering, tak perlu letak air seperti kacang tanah, lada hitam dan sebagainya..

Paling penting, jangan guna mesin pengis4r sampai lebih dari 3 minit okay !

Terima kasih Gegar.My atas perkongsian tips yang berguna ini. Semoga dapat memberi manfaat khasnya kepada surirumah di luar sana. Selepas ini boleh jimat duit, tak perlu beli yang baru kalau mata pis4u blender tumpul. Caranya pun sangat mudah dengan bahan yang senang untuk kita perolehi. Selamat mencuba.

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat..

Sumber : Gegar.My by Berita Kopak