Ini Cara Yang Betul Menyimpan Cili Sehingga Dapat Bertahan sehingga 2 Bulan. Cili Tidak Akan Cepat R0sak !!

Ramai suri rumahtangga yang menyimpan berbagai barang dapur, seperti bahan tumis sehinggalah sayur-sayuran. Tetapi ramai yang salah dengan cara menyimpan bahan-bahan tersebut sehinggakan menyebabkan bahan tersebut mudah cepat r0sak.

Sebuah video di youtube menunjukkan cara menyimpan cili dengan betul kerana dapat membuatkan cili bertahan selama 2 bulan.

Cili seperti yang kita ketahui akan cepat bur0k dan r0sak jika tidak disimpan dengan cara yang betul. Lakukan kaedah yang dilakukan oleh wanita ini, akan membuatkan cili dapat bertahan sehingga 2 bulan!

Cara pertama :

1. Pilih cili yang benar-benar segar dan jangan campurkan yang sudah layu. Cili yang akan disimpan tidak perlu dibasuh lagi.

2. Potong bahagian tangkai cili yang sudah layu. Ingat, jangan buang semuanya kerana akan mempercepatkan cili bur0k.

3. Sediakan bekas tertutup, kemudian masukkan cili ke dalam bekas tersebut.

4. Ambil dan kupas beberapa ulas bawang putih dan masukkan ke dalam bekas cili tadi. Bawang putih ini berfungsi sebagai bahan pengawet semulajadi.

5. Tutup bekas dan simpan ke dalam peti ais.

Cara kedua :

1. Pilih cili yang benar-benar segar dan jangan campurkan yang sudah layu. Cili yang akan disimpan tidak perlu dibasuh lagi.

2. Siapkan beberapa helai suratkhabar.

3. Setelah semua cili selesai dibungkus, masukkan ke dalam bekas tertutup dan simpan ke dalam peti sejuk. Jadi, setiap kali masak, ambil yang perlu sahaja.

Tonton VIDEO Penuh Di Bawah

Begitulah kaedah yang dikongsikan oleh wanita ini. Semoga ianya sangat bermanfaat untuk para surirumah diluar sana.

Terima Kasih Kerana Membaca Artikel Ini. Silakan SHARE Ya!

Sumber : Youtube.com